Waarom willen we met ons liefdesleven op de televisie?

Schaamteloos geëxploiteerd?

De zoektocht naar de liefde is de laatste jaren veel eenvoudiger geworden door de opkomst van allerlei digitale manieren om op zoek te gaan naar een geliefde. Online dating lijkt de weg. Alhoewel: veel eenvoudiger? Het lijkt erop dat sommigen zich grote moeite getroosten en daarbij heel ver gaan. Mensen lijken de schaamte van zich te hebben afgeworpen. Vroeger betekende het plaatsen van een contactadvertentie in de afdeling liefde & kennismaking al dat je anoniem een drempel over moest, maar tegenwoordig kan de zoektocht worden gezien door een miljoenenpubliek op tv. Waarom zou iemand dat doen vraag je je wel eens af?

Het vinden van de ware liefde

Voor de meeste deelnemers lijkt een oprecht verlangen naar liefde de motor achter deelname aan een datingprogramma wat door heel Nederland op televisie te volgen is. We kennen ze allemaal, de meestal wat verlegen en romantisch onhandige boeren, die Yvon Jaspers en haar redactie ieder jaar weer bedelven onder reacties. Een aantal daarvan lijkt echt ten einde raad. Sommigen krijgen brieven van honderden potentiële partners, voor anderen wordt de keuze beperkt tot een paar. Hoe dan ook, deze mensen zijn een heel eind buiten hun comfortzone aan de slag en dat is soms te zien. Het lijkt amusement, maar de ongemakkelijkheid druipt er vanaf. Aan het andere eind van het spectrum vinden we een programma als Married At First Sight waar je getrouwd bent voordat je het zelf goed en wel in de gaten hebt. Wat anders dan het vinden van de ware liefde kan de motor zijn om op TV te gaan met je hele liefdesleven?

Alles voor de fame?

Het lijkt erop dat sommige deelnemers (of respondenten) een heel gecalculeerde reden hebben om deel te nemen. Tegenwoordig maakt social media een groot deel uit van veel levens. Daar draait het om het laten zien van alles wat je in je leven doet, koopt, wat er gebeurt en hoe glamoureus dat allemaal is. Als het aantal volgers daarmee toeneemt kan dat aardig lucratief worden. Hoewel tv wordt beschouwd als oude media, is de invloed kennelijk groot genoeg en daarmee bij uitstek een springplank naar het influencerschap. De deelnemers van een pseudo-datingprogramma als Temptation Island en soortgelijke programma’s zijn alomtegenwoordig op de socialmediakanalen om producten aan te prijzen en schoonheidsbehandelingen aan de man of vaker nog de vrouw te brengen. Het lijkt erop dat dit aardig lucratief is en daarmee aantrekkelijk voor anderen om de sprong naar TV-dating te wagen. Ware liefde wordt ingeruild voor commercieel succes.

Kennen mensen geen schaamte meer?

Laten we eerlijk zijn: meestal gaat het niet goed. Of de selectie nu is gebaseerd op wetenschappelijk verantwoord psychologisch onderzoek, een hele mooie brief of het op TV openlijk tonen van laten we zeggen, de positieve lichaamsaspecten, het gaat veel vaker niet goed dan wel. Zo’n afwijzing leidt tot effecten als verdriet en teleurstelling bij de kandidaten en plaatsvervangende schaamte bij de kijker. Het lijkt er vaak ook op dat sommige (oudere) kandidaten, zoals bij B&B vol liefde, zich niet realiseren hoe groot de spin-off van hun optreden kan zijn. TikTok en Instagram worden overspoeld met korte stukjes uit de uitzending, waardeloze, maar ook spot-on imitaties. Een geluk bij een ongeluk is dat zij zichzelf vaak niet op dit soort kanalen begeven. Overigens is er voor de B&B-eigenaren altijd een nevendoelstelling. De B&B wordt gepromoot op een manier die zijn weerga niet kent. Zoveel exposure is voor dit soort bedrijfjes werkelijk onbetaalbaar. De potentiële partners moeten zich maar troosten met de kans op ware liefde.

Sociale druk

Hoe vaak hoor je niet: ik ben voor deze show opgegeven door vrienden/familie/kinderen. De kandidatuur wordt dus min of meer opgedrongen door de omgeving. Zeg daar maar eens nee tegen. Ga er maar vanuit dat deze mensen de kandidaat het allerbeste gunnen en oprecht geloven dat het tot iets moois zal leiden. Zo wordt de deelname alvast geromantiseerd. De deelnemer staat voor de moeilijke taak zijn omgeving niet teleur te stellen, wat de druk nog maar eens opvoert. Dat lijkt geen benijdenswaardige positie om je in te bevinden. Met een flinke dosis geluk levert dit een romance op, maar met een beetje pech ook beelden en een imago die nooit meer van de harde schijf gaan. Sommige kandidaten hebben er nog jaren last (of plezier) van.

Het is goed op te merken dat de motivatie voor iedere deelnemer verschillend is. Sommigen zijn erg extravert en in voor wat gekkigheid, anderen willen hun liefdesleven absoluut niet op tv delen. Ben je een liefhebber van dit soort programma’s, geniet ervan. Wil je iemand uit je omgeving ervoor opgeven, denk dan 2 keer na voordat het uitdraait op een mislukking.