Fake

You Can’t Handle the Truth

Steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat berichten die via traditionele en/of social media ons bereiken, niet geheel in lijn zijn met de werkelijkheid. Met mij is het zelfs al zo erg gesteld dat ik gewoonweg heel veel berichten en onderzoeken niet meer geloof of vertrouw, maar wantrouw. Of ik hier een van de laatste der Mohikanen ben, betwijfel ik. Of het met mijn leeftijd te maken heeft waag ik ook te betwijfelen, immers veel berichten en juist ook onderzoeken zijn afkomstig van mijn leeftijdsgenoten.

Zanger en liedjesschrijver Alexander O’Neal schreef er in 1987 al het nummer Fake over, lang voor de opkomst van social media. Klaarblijkelijk leven we al heel lang in een nep wereld, maar is door de komst van internet en social media dit veel pijnlijker zichtbaar geworden voor ons. Wellicht is het wat losjes omgaan met de werkelijkheid wel een nieuwe vorm van escapisme, het willen ontsnappen aan de rauwe werkelijkheid van ons dagelijkse bestaan. Deels zou dit zo kunnen zijn, maar persoonlijk belang en voordeel, spelen een zo even grote of nog grotere rol bij het omgaan met de werkelijkheid.

Iedereen maakt zich er schuldig aan

Niet alleen bekende personen, politici, grote bedrijven of wereldleiders gaan creatief met de waarheid om. Ook de gewone vrouw en man maken zich hier schuldig aan. In de volksmond noemen we de dit overigens gewoonweg liegen. Maar dit woord wordt nagenoeg niet meer gebruikt, het tast te veel de werkelijkheid aan.

Columnist, presentator en hoofdredacteur van de Quote, Sander Schimmelpennick, had zich in zijn Zelfspodcast uitgelaten over het uiterlijk van Yolanthe en haar weg naar de top. Zo noemde hij haar na al haar “verbouwingen” een kat met down en iemand die er op super jonge leeftijd al twee ballonnen op heeft laten schroeven. Gewoon met het idee van: ik ga de BV Yolanthe oprichten en ik ga gewoon heel snel naar de cash. Eerst kwam Jantje Smit langs, dat was effe Ajax. En toen kwam de Champions League langs. Een geslaagd ’bedrijfsplan’ volgens Sander. Deze uitspraken werden hem niet in dank afgenomen, terwijl ieder weldenkend mens weet dat hij gelijk heeft.

Als gezegd ook de gewone vrouw of man gaat creatief om met de waarheid. Platformen als Instagram, Linkedin en Facebook staan vol met leugentjes (volgens de plaasters zelf zijn het meningen) om bestwil. Bijna iedereen op deze platforms ‘liked’ alles met de bedoeling de eigen persoonlijke ranking op pijl te houden. Echt de waarheid vertellen doet nagenoeg niemand op dit soort platformen, stel je voor, dit gaat immers ten kosten van het eigen, inmiddels opgebouwde fake profiel.

Thin line

Net zoals de scheidslijn tussen liefde en haat klein is, is deze dat ook tussen werkelijkheid, fantasie en fake. Afgelopen weekend heb ik de tentoonstelling Couturissime bezocht van de Franse ontwerper Thierry Mugler in de Kunsthal te Rotterdam. Voor mij kwamen daar de werelden van fantasie, werkelijkheid en fake allemaal bij elkaar. Zo is het ook gesteld met onze seksuele belevenissen, daar komen fantasie, werkelijkheid en fake ook voor, hetzij gecombineerd, hetzij los staand.

Onderzoeken seksueel gedrag

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik inmiddels ook grote vraagtekens plaats bij de uitslagen van allerlei onderzoeken naar ons seksueel c.q. erotisch gedrag. Verschillende onderzoeken spreken elkaar tegen, resultaten komen niet overeen met de praktijk, mensen herkennen zich er niet in, etc.. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Misschien zijn het juist wel de onderzoeken waarbij deelnemers gewenste antwoorden geven, zich niet bloot durven geven en speelt schaamte een rol. Maar willen wij wel hoe wij omgaan met onze (seksuele) intimiteit en erotische leven uit de anonimiteit halen? Waarschijnlijk niet, waarom zouden we anders bestelde erotische producten nog steeds discreet willen laten bezorgen? Het merendeel van de pakketbezorgers en buren kan zich echt geen enkele voorstelling maken van bedrijven die deze producten leveren, ook niet als de naam van het bedrijf op het pakket staat. En waarom willen mannen en vrouwen niet dat hun partner weet dat zij een erotisch product besteld hebben? Wordt hier de werkelijkheid ook niet verborgen of hebben we hier te maken met een leugentje om bestwil? Teneinde hierin wat meer inzicht te krijgen, treft u bij dit artikel een klein onderzoek aan, waarbij indien anoniem kunt antwoorden. Dat dan weer wel.

De waarheid doet zeer

Op de vraag: “Waarom doen we de waarheid zoveel geweld aan?” heb ik niet zo 123 een antwoord. Een van de redenen zou kunnen zijn dat we iets te verbergen hebben en het openbaren hiervan meer stuk maakt dan goed doet. Maar duurt uiteindelijk eerlijkheid niet het langst?

Of is het om hetgeen Jack Nicholson in de film ‘A few good man’ tegen Tom Cruise zegt: “You can’t handle the truth”.

Enquête

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. het bestellen van erotische producten. Dit onderzoek is anoniem en alleen de antwoorden op de vragen zullen worden gebruikt voor onderzoeksdoeleinden.

Indien Ja, hoe vaak bestelt u deze producten?

Indien u een partner heeft, weet deze dan dat u deze supplementen bestelt?

Indien Nee, waarom weet uw partner dit niet?

Heeft u wel een seksspeeltjes besteld?

Indien Ja, hoe vaak bestelt u deze producten?

Indien u een partner heeft, weet deze dan dat u deze seksspeeltjes bestelt?

Indien Nee, waarom weet uw partner dit niet?

Vindt u het belangrijk dat het verzenden van de bestelling discreet gebeurt?

Ik ben een

Ik ben

Ik ben

Naam (niet verplicht)
Email (niet verplicht)